10 دعای قرآنی برای 10 موقعیت
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سيما، بعضی از دعاهای قنوت از آیات قرآن هستند. یکی از بهترین دعاهای قرآنی برای قنوت و دعای قرآنی که هرروز در نماز میخوانیم قسمتی از آیه ۲۰۱ سوره بقره است. آیههای قرآنی دیگری نیز در قنوت نماز خوانده میشوند همچون آیه ۲۰۰ سوره بقره یا آیه ۱۶ سوره آل عمران. در این مطلب درباره این دعای قرآنی در سوره بقره بیشتر میخوانیم.
دعای قرآنی که هرروز در نماز میخوانیم
متن دعای قرآنی که هرروز در نماز میخوانیم (دعای قرآنی در سوره بقره)
وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (آیه ۲۰۱ سوره بقره)
آموزش فال تاروت از صفر تا صد (مقدماتی و پیشرفته)
ترجمه آیه: و بعضی دیگر گویند: خدایا ما را از نعمتهای دنیا و آخرت هر دو بهرهمند گردان و از عذاب آتش دوزخ نگاه دار.
دعای قرآنی که هرروز در نماز میخوانیم
تفسیر دعای قرآنی در سوره بقره از محسن قرائتی
وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ
(اما) بعضى از مردم مىگویند: پروردگارا! در دنیا به ما نیکى عطا کن و در آخرت نیز نیکى مرحمت فرما و مارا از عذاب آتش نگهدار.
نکتههای آیه ۲۰۱ سوره بقره
یکى از راههاى شناخت مردم، آشنایى با آرزوها و دعاهاى آنان است. در آیه قبل، درخواست گروه اوّل از خداوند مربوط به دنیا بود و کارى به خیر و شرّ آن نداشتند، ولى در این آیه درخواست گروه دوّم از خداوند، «حَسَنَةً» است در دنیا و آخرت. در دیدگاه گروه اوّل؛ دنیا به خودى خود مطلوب است، ولى در دید گروه دوّم؛ دنیایى ارزشمند است که حسنه باشد و به آخرت منتهى گردد.
در روایات نمونهها و مصادیقى براى نیکىهاى دنیا و آخرت نقل شده است «تفسیر نورالثقلین، ج ۱، ص ۱۹۹»، ولى حسنه در انحصار چند نمونه نیست.
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: مقصود خشنودى خدا و بهشت در آخرت و زندگى دنیا و خوش اخلاقى در دنیا مىباشد. «کافى، ج ۵، ص ۷۱. جلد ۱ – صفحه ۳۱۶»
در دعاها، هدفهاى کلّى مطرح شود و تعیین مصداق به عهده خداوند گذاشته شود. ما از خداوند حسنه و سعادت مىخواهیم، ولى در اینکه رشد و صلاح ما در چیست؟ آنرا به عهدهى خداوند مىگذاریم. چون ما به خاطر محدودیّتهاى علمى و عدم آگاهى از آینده و ابعاد روحى خودمان، نمىتوانیم مصادیق جزئى را تعیین بنمائیم. به همین جهت توصیه شده است از خداوند وسیله کار را نخواهید، خودِ کار را بخواهید. زیرا ممکن است خداوند از وسیلهى دیگرى که به فکر و ذهن ما نمىآید، کارى را براى ما محقّق سازد. مثلًا از خداوند توفیق زیارت حج را بخواهید، امّا نگویید: خدایا مالى به من بده تا به مکّه بروم. چون خداوند گاهى سبب را به گونهاى قرار مىدهد که ما فکر آن را نمىکردیم.
دعای قرآنی که هرروز در نماز میخوانیم
پیامهای این دعا
دنیا و آخرت با هم منافاتى ندارند، به شرط آنکه انسان به دنبال حسنه و نیکى باشد. «فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً»
هر رفاهى مذموم نیست، بلکه زندگانى نیکو، مطلوب نیز هست. «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً»
دوزخ، حساب جدایى دارد. با اینکه از خداوند نیکى آخرت را مىخواهند، ولى براى نجات از آتش، جداگانه دعا مىکنند. «قِنا عَذابَ النَّارِ»
دیگر آیه قرآنی سوره بقره برای قنوت نماز
ربنا اتنا فی الدنیا و ما له فی الاخره من خلاق (سورة بقره آیه ۲۰۰)
پروردگارا در دنیا رحمت و نعمت به ما عنایت فرما و هر که از رحمت تو محروم شد در آخرت بهره ندارد.
دعای قرآنی که هرروز در نماز میخوانیم
سخن آخر
دعاهای زیادی برای گفتن در قنوت ذکر شده که برخی از آنها دعاهای قرآنی هستند، مثل آیه ۲۰۰ و ۲۰۱ سوره بقره که در این مطلب ذکر شد، و یا این آیه ها:
«رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ» (آیه ۴۱ سوره ابراهیم) «پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز که حساب برپا میشود بیامرز»
«رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» (قسمتی از آیه ۱۶ سوره آل عمران) «پروردگارا! ما ایمان آوردهایم؛ پس گناهان ما را بیامرز و ما را از عذابِ آتش، نگاه دار»
برخی دیگر نیز دعاهایی از ائمه معصومین نقل شده اند که در نماز و در قنوت خوانده میشوند.
10 دعای قرآنی برای 10 موقعیت
ایشان با بیان اینکه در ابتدای کتاب “مفاتیح نوین” ۲۶ دعای قرآنی را جمع آوری کردیم که به ۱۰ مورد آن اشاره می کنم؛ گفتند: امیدوارم علما و فضلا این دعاها را در قنوت های نمازشان فراموش نکنند زیرا آنان باید از این دعاها استفاده کنند.
ایشان سپس این دعاها را اینگونه توضیح دادند:
1. دعا برای دنیا و آخرت: در سوره بقره دعایی آمده که مردم معمولا این دعا را در قنوت نمازشان می خوانند: ﴿ربنا آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة و قنا عذاب النار﴾ (سوره بقره، آیه ۲۰۱). این دعا به ما می آموزد که هم نظر به دنیا و هم نظر به آخرت داشته باشیم زیرا دنیا مقدمه آخرت است.
2. دعا در هنگام گرفتاری شدید: قرآن به ما می آموزد که اگر در مواردی گرفتار شدید دعای اصحاب کهف را بخوانیم: ﴿رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدا﴾ (سوره کهف، آیه ۱۰)
3. دعا در بیماری و گرفتاری خانواده: اگر در بیماری شدید گرفتار آمدید و خانواده شما گرفتار نوسان شد دعای حضرت ایوب در زمان گرفتاری را بخوانید: ﴿أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِين﴾ (سوره انبیاء، آیه ۸۳)
4. دعا برای انجام مأموریت در نزد شخص زورگو: زمانی که در مقابل شخص قلدر و زورگویی قرار می گیرید و می خواهید ماموریتی را انجام دهید دعای حضرت موسی(ع) را بخوانید: ﴿رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي؛ وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي؛ وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي؛ يَفْقَهُوا قَوْلِي﴾ یعنی: “پروردگارا سينه ام را گشاده گردان؛ و كارم را براى من آسان ساز؛ و از زبانم گره بگشاى؛ [تا] سخنم را بفهمند”. (سوره طه، آیات ۲۵ تا ۲۸)
5. دعا برای توبه: اگر کار خطایی از انسان سر زد و اندوه و غم تمام وجودش را فرا گرفت و راه خلاص خواست، دعای حضرت یونس در بطن ماهی معروف به “ذکر یونسیه” را بخواند که ارباب سیر وسلوک برای پیشرفت کارشان ازاین ذکر استفاده فراوان دارند: ﴿لا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِین﴾. یعنی: “(خداوندا) جز تو معبودى نيست! منزهى تو! من از ستمكاران بودم” (سوره انبياء، آيه ۸۷)
6. دعا برای خود و دیگران: اگر می خواهید برای خود و دیگران دعا کنید این عبارت کوتاه و جامع از زبان حضرت ابراهیم(ع) را بخوانید که: ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الحِساب﴾ یعنی: “پروردگارا روزى كه حساب برپا مى شود بر من و پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشاى”. (سوره براهیم، آیه ۴۱)
7. دعا برای دفع وساوس شیطانی: اگر انسان در مورد وسوسه های شیطان نگران است دعای قرآنی که خطاب به پیامبر(ص) تعلیم داده شده است را بخواند: ﴿ربِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِين؛ وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحْضُرُون﴾ یعنی: “پروردگارا! از وسوسههای شیاطین به تو پناه میبرم! و از اینکه آنان نزد من حاضر شوند (نیز) -ای پروردگار من- به تو پناه میبرم”. (سوره مؤمنون، آیه های ۹۷ و ۹۸) زیرا شیاطین ابتدا وسوسه می کنند و اگر این وسوسه ها ادامه پیدا کند شیطان در صحنه زندگی انسان وارد می شود.
8. دعا برای شرایط بسیار سخت: این مفسر بزرگ قرآن کریم گفت: هر گاه دست انسان از همه جا کوتاه شد به اصطلاح کارد به استخوان وی رسید می توان از دعای حضرت موسی(ع) استفاده کرد: ﴿رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِير﴾ یعنی: “پروردگارا! هر خیر و نیکی بر من فرستی، به آن نیازمندم”. (سوره قصص، آیه ۲۴)
حضرت موسی(ع) هنگامی که مشاهده کرد دختران شعیب گوشه ای ایستادند و مردان اجازه نمی دهند گوسفندانشان را سیراب کنند به جلو رفت و گوسفندان آنان را سیراب کرد. حضرت موسی(ع) در آن زمان خانه، آذوقه و سرپناهی نداشت و با عمل خیر و این دعا به همه چیز رسید و حضرت شعیب هشت تا ده سال آموزش های لازم پیامبری را به وی آموخت و توانست در کار خود پیشرفت کند. پس دعا باید در کنار عمل صالح باشد و نباید به تنهایی باشد.
9. دعای ترس از عواقب گناه: اگر از عواقب گناه می ترسید این دعاها را بخوانید: ﴿رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا؛ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ؛ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِين﴾ (سوره بقره، آیه ۲۸۶) را بخوانید.
10. دعا برای ادای مسؤولیت سنگین: اگر مسئولیت سنگین مدیریتی بر دوش انسان افتاد بخواند: ﴿رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماما﴾. (سوره فرقان، آیه ۷۴)
ایشان خاطرنشان کردند: این دعاهای کوتاه و فشرده برای موارد و شرایط خاص است تا انسان ها با بیان آن ها مشکلاتشان برطرف شود. پس به این نتیجه می رسیم که هر چه بیشتر در حوزه قرآن فعالیت کنیم جامعیت قرآن بر ما آشکارتر می شود.
این مرجع تقلید شیعیان جهان افزودند: بسیاری از این دعاها که قالب آن از سوی انبیاء بیان شده است، درخواست نیست؛ بلکه انبیاء الهی بیان می کنند من اینگونه هستم مرا از این حالت نجات بده. حتی به صورت درخواست مستقیم نیست و به صورت التزامی است که این نشان ادب آنان در پیشگاه الهی است. زیرا انسان زمانی که دعا می کند باید بگوید من اینچنین هستم و بقیه آن با تو. این یک نوع مکتب قرآنی است که به انسان می آموزد چگونه دعا کند و این دعاها طرز درخواست از خداوند در مراحل مختلف ودر مناسبت های مختلف را به انسان آموزش می دهد.
* ترانه سخیف در چند مدرسه
این مفسر بزرگ قرآن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط سیاسی، اقتصادی و اخلاقی روز جامعه ما گفت: شرایط بسیار پیچیده ای در این سه حوزه وجود دارد. به عنوان مثال مسائل اخلاقی در کشور ما در خطر است. گزارشی از سرودخوانی در یکی از مدارس تهران به من رسید که در آن فرزندان و نونهالان ما سرود مبتذل و سخیفی را خواندند و همراه با آن با آهنگ به رقص و پایکوپی پرداختند! باید ببینیم خطر تا کجا نفوذ کرده و آیا در برابر این مسائل باید سکوت کرد تا در آینده بیشتر گسترش یابد؟!
* فضای مجازی یا بلای مجازی؟!
ایشان با بیان اینکه “فضای مجازی، بلای مجازی شده است”، بر لزوم اصلاح و ساماندهی این فضا تاکید کردند و گفتند: برخی مقامات مسئول، آماری را برای من آورده اند که طبق آن کلاهبرداری ها در فضای مجازی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد و آمار مربوط به برخی مسائل ضد اخلاقی تا ۷۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی خطاب به علماء و فضلا گفت: ما مسئول هستیم و نباید نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بی تفاوت باشیم.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: سم پاشی ها و دروغ هایی در مسائل سیاسی بیان می شود که معلوم است این افراد شرف، غیرت، انسانیت و وجدان ندارند که هر دروغی را بر زبانشان جاری می کنند تا اذهان عمومی را مشوش و مردم را ناامید کنند. در چنین شرایطی نباید دست روی دست گذاشت و تسلیم وضع موجود شد.
* بخت آزمایی عجیب در صداوسیما
ایشان با بیان اینکه باید به صورت انفرادی و جمعی گام برداریم و مطالبه گر باشیم گفت: بنده در برخی مسائل وارد عمل شدم. به عنوان مثال در مورد بخت آزمایی هایی که در صدا وسیما بود مسائل فقهی را بیان کردم و کارساز شد. خوشبختانه بعد از موضع گیری ها و بیان حکم فقهی، جلوی آن گرفته شد.
این استاد عالی حوزه علمیه در ادامه، توضیحی درباره مخالفت مؤثر خود با برنامه تلویزیونی “برنده باش” هم دادند و فرمودند: آنان یک میلیارد درآمد داشتند و ۵۰ میلیون آن را جایزه می دادند و بقیه را برای خود برمی داشتند؛ بخت آزمایی از این پرثمرتر؟!
آیت الله مکارم تأکید کردند: مردم چشم امید به حوزه های علمیه وبخصوص حوزه علمیه قم دارند تا مراقب باشند؛ و طبق قاعده میسور، امر به معروف و نهی از منکر را تا آنجایی که می توانند و میسر است انجام دهند. علماء و روحانیت ملجأ و پناهگاه توده های مردمی هستند.
ایشان تصریح کردند: باید دست به دست هم دهیم و اختلافات داخلی را کنار بگذاریم. نه در حوزه های علمیه اختلاف باشد و نه در حوزه های دیگر. در این صورت بسیاری از کارها سامان می یابد. اگر اختلاف بین مردم نباشد، کارهای بسیاری را می توان انجام داد.
* افتتاح ساختمان جدید دارالقرآن علامه طباطبایی
در این مراسم ساختمان جدید دارالقرآن علامه طباطبایی به مساحت ۴۰۰ مترمربع و با زیربنای یک هزار و۲۰۰ متر مربع شامل سالن همایش و شش کلاس ۷۰ تا ۱۰۰ نفره برای برگزاری دوره های آموزش و تفسیر قرآن کریم افتتاح گردید.
دارالقرآن علامه طباطبایی در منزلی که ایشان در هنگام حیات در آن سکونت داشتند در یکی از کوچه های “خیابان شهدا”ی قم بنا شده و مرکز امور قرآنی و منبع برکات فراوان علمی و آموزشی است.
برای دیدن تصاویری از این مراسم ایـنـجـا را کلیلک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید